Houses/ O domoch 2000-2010
Autor nachádza alebo priamo vyhľadáva a fotograficky dokumentuje rôzne druhy stavieb, od vidieckych domov a rodinných víl, cez sídliskové štruktúry až po súčasnú mestskú architektúru vrátanie stavieb obchodných reťazcov. Diptychy sú vytvorené na princípe kontrastu starého s novým, na analógiách účelovo a obsahovo odlišných, ale formálne príbuzných architektonických objektov, ich tvaroslovia alebo štruktúr. Autor používa rôzne konfrontačné stratégie: porovnáva prísny tvar súčasnej architektúry s poetikou vidieckej drevenice s plotom; zdôrazňuje formálnu príbuznosť štruktúry vertikálnych priečelí parkovacieho domu s vertikálne členeným priečelím drevenice; nachádza princíp "oblečenej" a "vyzlečenej" architektúry, ktorá je obnažená až na základné múry domu; tematizuje prvok striech porovnávajúc škridlové sedlové strechy rodinných domov s husto "osídleným" stanovým mestečkom; zaznamenáva formálnu príbuznosť obchodného centra s plagátmi vo výkladoch s dvorom rodinného domu, na ktorom sa sušia koberce; komentuje urbanistické riešenie zástavby rodinných domov v diagonále údolia pod kopcami s prísnou štruktúrou panelákového sídliska na horizontále.
Prvé čítanie diptychov, kde dominuje kontrast starého s novým, by mohlo zvádzať ku kritickému komentovaniu súčasnej architektúry a devastovaného životného prostredia. Pri hlbšom pozorovaní je však zrejmé, že autorovi nešlo len o tento sociálny rozmer, ale aj o vytváranie hravých analógií, ktoré sú postavené na porovnávaní formálnych príbuzností architektúry (jej hmoty, tvaroslovia a pod.) pochádzajúcej z rôznych kultúrnych kontextov. Dôkazom správnosti tejto interpretácie by mohla byť sama forma diptychov – radenie fotografických dvojíc do horizontálnych pásov nad sebou a nie vedľa seba.
Barbora Geržová
/Here the author seeks and photographically documents various types of buildings, ranging from country houses and family houses through housing estates patterns to contemporary urban architecture, including retail chains. The diptychs are based on the principle of contrast between old and modern and principle of analogies between distinct in purpose and content but formally related architectural objects, between their morphology or structure. The photographer uses a variety of confrontational strategies: he compares a strict form of contemporary architecture with the poetics of rural wooden cottage; emphasizes a formal affinity between the vertical facade structure of the car parking building and the vertical facade of wooden cottage. He invents the principle of "dressed up" and "undressed" architecture, stripped down to bare walls of the building, thematizes the element of roofs when compares slate pitch roofs of family houses to densely "populated" tent town, finds a formal proximity of the posters in the window of shopping center and the drying carpets in the garden of a family house; comments the urban solution of the family houses build-up in the diagonal valley below the hills with the strict structure of prefab concrete housing estate on the horizontal.
At first sight, the diptychs dominated by the contrast of old and modern seem critical to contemporary architecture and devastation of environment. A closer observation reveals, that the author's intention was not only to point towards social dimension, but to present the playful analogies based on a comparison of formal similarities (material, morphology, etc…) originating from the different cultural backgrounds. The form of diptychs itself – photographic pairs arranged into horizontal strips side by side – could be both clue and proof of such interpretation.
Barbora Geržová
