Apples/Jabĺčka 80-90´s
Série diptychov s jabĺčkami metaforicky spodobňujú ľudské životy či situácie. Najznámejší z nich je diptcyh Situácia 1985, ktorý hovorí o stave vtedajšieho Československa a Manifest času, ktorý sleduje jeho neúprosný kolobeh.
Z Manifestu vychádzajú ďalšie jablčné cykly: Podobenstvá vychádzajúce zo Stachových dokumentárnych diptychov, kde je dôležitá chronologická časovosť ale i séria s názvom Rozhovory, ktorá s nami komunikuje formou dialógu medzi dvoma stranami diptychu a zároveň dvoma jablkami.
Do tejto témy patria i fotografie iného ovocia v diptychu Posledná je tvoja, kde ide o broskyne a rovnako aj nediptychálne záznamy samostatných jabĺk nazvaný Jablčné povahy.
This theme also includes photographs of other fruits in the diptych The Last One Is Yours, which is about peaches, as well as non-diptych records of individual apples called Apple Natures.




Podobenstvá 1988
Monika Stacho: Posledná je tvoja
Článok a výskum z verejných zdrojov formou štipendia podporil Fond na podporu umenia
Špeciálnou kapitolou Stachových diptychov sú jabĺčka a príbuzné ovocia. Nasledujúci výber zostavený z približne 40. percent zozbieraného materiálu nebol nikdy ani vystavený, okrem Situácie 1985 a diptychov v závere datovaných začiatkom 90. rokov.
Podstatou týchto diptychálnych dvojíc je chronologická časovosť, preto by sme ich mohli zaradiť do tzv. časových diptychov, na ktorých sa odvíja rovnaká situácia v dvoch časoch, ako ich Stacho zvykol užívať už na konci 70. rokov a zároveň v jeho prvých dokumentárnych diptychoch v cykloch Dom mesta I. a II. zo začiatku 80. rokov[1].
Stacho vytvoril niekoľko štúdií či variácií v čiernobielom i farebnom prevedení diptychov či samostaných fotografií, ktoré tu môžeme prvý raz vidieť pohromade, pod názvom Situácie1985, Manifest času, Kolobeh jabĺk 1987, Jablčné povahy 1985, séria pomenovaná v 3 esejách Jabĺčko, diptych Posledná je tvoja 1986 či v rovnomennom anglickom preklade Waiting for you 1988[2] vyvstavaná z viacerých fotografií. Z tohto cyklu sa do knižného výberu dostala aj séria degradujúcich diapozitívov, ktorá ich sem predurčila svojim procesuálnym poškodením rovnako ako vznikali pôvodné Stachove diptychy s ovocím deštruované časom. Tie môžeme čítať ako autorove existencionálne situácie a odraz jeho depresií pochádzajúcich z vývoja situácie v štáte na konci 80. rokov. Preniesli sa prirodzene do fotografií ako vizuálne deštrukcie stavu a zmaru v podobe vysušených, plesnejúcich plodov, podobne ako vizuálne manifestoval jeho pôvodný Manifest.
Séria Jablčné povahy je moja najobľúbenejšia časť Jablčnej časti, vo výbere sa nachádzajú fotografie jabĺk pôvodne slúžiace ako štúdie a Stacho ich využíval k príprave cyklov Podobenstvá či ako podklad k fotomonotýpiám[3], ktoré vznikali recyklovaním fotografií vlastnými experimentálnymi technikami do nových diel.
Mohli by sme tieto štúdie považovať za nesvojbytné fotografie, ktoré viedli k vytvoreniu dokonalých fotografií schopných predaja či uznania? Pri pohľade späť musíme konštatovať, že práve cesta, na ktorej vzniklo mnoho ďalších fotografií sa stala cieľom. Aj ako samostatné jednotky v sebe nesú rovnaké posolstvo, ktoré nie je rozmelnené už aj tak dostatočne tu redukovaným výberom, ale práve opačne, ich sila sa opakovaním ich myšlienky a krásy posilňuje.
Ľubo sa aj dnes venuje jablkám len málinko iným spôsobom, na jar strihá ako jeho otec v sade, na jeseň muštuje jablčný mušt konzervovaný chrenom, keď sa niečo zvýši pálí v miestnej pálenici. Svoje umelecké ambície presunul na konceptuálne projekty týkajúce sa nášho sakrálneho dedičstva, v ktorých, aj keď sa to z prvého pohľadu nezdá, narába s rovnakou myšlienkou ako jeho jabĺčka, čakajúce na jeho výstavu v SeNeGale.
[1] Geržová J., Hrabušický A., Vrbanová, A.: 3 eseje, Fo art, 2004, ISBN: 80-88973-13-9, s.028-039
[2] Ibidem, s. 088
[3] špeciálna autorská technika otlačku ČB fotografie na plátno, ktorú Ľubo Stacho vytvoril na konci 90. rokov, ktorá umožňuje uchovanie odtlačku ale aj pôvodnej fotografie; tiež In: Geržová J., Hrabušický A., Vrbanová, A.:
3 eseje, Fo art, 2004, ISBN: 80-88973-13-9, s.140 v texte Vrbanová, A. : Fotomonotýpie a plátenká
